Kotiseuturakkaus hereille – työn pitää säilyä markkinoinnin kärkenä

Varkauden kaupunki ja teatteri suunnittelevat yhteistä markkinointikiertuetta kahdeksalle paikkakunnalle ensi keväänä. Hanke sai myönteistä vastakaikua kaupunginhallituksessa, vaikka se jäi vielä rahoituskuvion selvittelyn vuoksi pöydälle. Ajatuksena on, että teatteri höystää kiertuetta musiikkipitoisella esityksellä. Antaudu, tämä on Varkaus -iskulause on saanut markkinointipäällikkö Kaisu Tolvasen mukaan (WL 17.12.) paljon kiitosta ja se on tarkoitusta ottaa mukaan myös kiertueelle.

Teatteri on kaupungin lippulaiva kulttuurimatkailussa, eikä se myöskään pärjäisi ilman kaupungin tukea. Kaupungin elinvoimaisuuden säilyminen on molemmille ensiarvoisen tärkeä asia, ja voimien yhdistäminen tällaisessa sopii siksikin mainiosti. Imagonrakennus on vaikea taiteen laji, ja siksi ei ole hassumpi ajatus valjastaa siihen taiteen tekijöitä.

Kiertueella tavoitellaan ennen muuta niitä entisiä varkautelaisia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä lähteneet opiskelemaan tai muista syistä muuttaneet pois. Kaupunki tarvitsee etenkin insinöörejä ja hoitajia – ja myös muita ammattilaisia, joista kaupungissa on pulaa.

Varkauden mahdollisuuksien, työpaikkojen ja elinolojen markkinointi on todellinen ja iso asia. Tärkeää on muistaa, että työikäiset muuttavat ennen kaikkea työn perässä ja sen pitää säilyä markkinoinnin kärkenä erityisesti silloin, kun kohteena ovat aiemmin Varkaudessa ja alueella asuneet. Uinuvan kotiseuturakkauden herättely voi maistua maukkaalta, jos kyytipoikana on työtä ja edullinen tontti. Oikeiden kuulijoiden löytyminen on tämäntyylisen markkinoinnin onnistumisen ehto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.