Sähköiset palvelut vähentävät terveyskeskuksen puhelinruuhkaa

Varkauden kaupunki on ottanut käyttöön KlinikPro-asiointipalvelun, jolla saa yhteyden terveysasemalle, neuvolaan ja opiskelijaterveydenhuoltoon ympäri vuorokauden. Palvelun kautta voi kuvailla kiireettömiä vaivoja, varata ja perua varattuja aikoja tai tiedostella tutkimustuloksia. Terveydenhoito lupaa, että asiakkaalle vastataan seuraavana arkipäivänä kello 16:een mennessä.

Sähköisten palvelujen toivotaan vähentävän ruuhkia ja päivystyksen kuormitusta. Kuormaa on saatu pienennettyä myös Wankkurilla, joka on ilman ajanvarausta toimiva sairaanhoitajien vastaanotto. Myös sieltä saa apua ja ohjausta kiireettömiin, pieniin vaivoihin. Tarvittaessa sairaanhoitaja konsultoi lääkärin kanssa.

Varkauden terveysasema vastaa 3 300–5 300 puheluun kuukaudessa. Se on yli sata, jopa lähes kaksi sataa puhelua jokaisena viikonpäivänä.

Määrä on iso. Ei ole siis ihme, että joskus asiat viivästyvät ja pitkittyvät, kun terveydenhuollon henkilöstö yrittää arvottaa, missä järjestyksessä ja kuinka asioita hoidetaan. Silti yhtä lailla on ymmärrettävää, etteivät asiakkaat aina ymmärrä. Oma terveys on herkkä asia. Jos on syy epäillä, ettei omaa tilannetta ja asiaa oteta hoitoon tai vakavasti, tunteet kuumenevat.

On hienoa, että sähköiset palvelut tuovat joltain osin helpotusta tilanteeseen. Kiireelliset, vakavat asiat nettiä selaamalla parane ja päivystys on oikea paikka. Mutta paljon on sellaisiakin asioita, joissa verkkopalvelut ovat käteviä ja armollisia, kun omia asioita voi hoitaa silloin, kun itselle sopii ja arvioida ammattilaisten kanssa, kannattaako hakeutua lääkärin puheille vai ei. Ikuisuusongelma on sekin, että päivystyksen jonot venyvät pahimmillaan tunneiksi. Myös tätä on mahdollista ehkäistä, jos kiireettömiä asioita ei ohjaudu päivystykseen.