Valppaana ja kunnossa

Kuopion bussionnettomuus on koskettanut koko maata. Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun tilausajossa ollut linja-auto törmäsi Leväsen rampilla viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaradalle. Autosta ei ole löydetty teknistä vikaa ja selvittelyn alla on muun muassa kuljettajan vireys- ja terveydentila onnettomuushetkellä.

Linja-autoturma on järkyttävä muistutus, millainen vastuu ammattikuljettajilla on joukkoliikenteessä. Kuljettajilla on vastuullaan useiden, joskus kymmenien ihmisten henki ja terveys. Linja-autokuljettajista on paikoin pulaa ja kuljettajat ikääntyvät. Vuoden 2015 selvityksen mukaan, puolet kuljettajista oli yli 50-vuotiaita. Tilausajojen epäsäännölliset työajat eivät houkuttele nuoria ja alan suosiota on syönyt myös kova kilpailu ja esimerkiksi paikallisliikenteen kilpailutukset.

Varkautelainen ammattikuljettaja Pekka Loikkasella on takanaan yli miljoona ammattiajokilometriä. Niihin mahtuu myös läheltä piti -tilanteita. Loikkanen sanoo (WL 28.8.), että paras keino ehkäistä onnettomuuksia on tilanteiden ennakointi ja valppaus. Kuljettajan hyvällä peruskunnolla on suurempi merkitys kuin iällä.

Ammattibussinkuljettajien pitää uusia ajolupansa viiden vuoden välein niin, että he käyvät samalla lääkärintarkastuksessa. Onnettomuustutkintakeskus julkaisi vuosi sitten selvityksen, jossa nousi esiin, että kuljettajien terveydessä olisi monessa tapauksessa parantamisen varaa. Kuljettajan ajoterveydellä ja toimintakyvyllä oli osuutta useisiin onnettomuuksiin. Ammattikuljettajien terveyden nykyistä tiiviimpi seuraaminen kannattaa nostaa keinoksi ehkäistä turmia: vastuu omien voimavarojen ja kykyjen seuraamiseen jää liian pitkäksi aikaa kuljettajien omalle vastuulle varsinkin iän karttuessa.