Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Popsitko suosituksia suurempia D-vitamiiniannoksia? – Sen pitäisi olla turvallista, kertoo tuore tutkimus

Suosituksia merkittävästi suurempien D-vitamiiniannosten käyttö viiden vuoden ajan ei vaikuttanut sydän- ja verisuonitautien tai syöpien ilmaantumiseen.

Tieto perustuu Itä-Suomen ylipiston tutkimukseen.

Vuosien 2012–2018 aikana tehdyssä FIND-tutkimuksessa seurattiin noin yhteensä noin 2 500 ihmisen tietoja. Mukana oli 60 vuotta täyttäneitä miehiä ja 65 vuotta täyttäneitä naisia. Suositus tälle ikäryhmälle on 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Heidät jaettiin ryhmiin, jotka saivat 40 tai 80 mikrogrammaa D3-vitamiinia päivässä. Yksi ryhmä oli lumevalmisteryhmä.

Tutkittavilla ei ollut tutkimuksen alussa sydän- tai verisuonitautia tai syöpää, jotka olivat tutkimuksen päätutkimusaiheita.

Viiden vuoden aikana 119 tutkittavaa sairastui sydän- ja verisuonitautiin, 129 tutkittavalla diagnosoitiin syöpä ja 19 menehtyi. Tapahtumien määrissä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien välillä.

D-vitamiiniannokset osoittautuivat turvallisiksi, sillä ryhmien välillä ei havaittu eroja sivuvaikutuksissa.

Tarkemmin tutkitussa alaotoksessa elimistön D-vitamiinipitoisuutta kuvaava veren kalsidiolipitoisuus oli lähtötilanteessa keskimäärin 75 nmol/l. Vuoden jälkeen pitoisuus oli keskimäärin 100 nmol/l ryhmässä, joka oli käyttänyt D-vitamiinia 40 mikrogrammaa päivässä, ja 120 nmol/l ryhmässä, joka oli käyttänyt D-vitamiinia 80 mikrogrammaa päivässä.

Lumeryhmässä ei D-vitamiinitasoissa tapahtunut merkittävää muutosta.

FIND-tutkimuksen havainnot ovat hyvin linjassa muiden vastaavien tutkimusten kanssa, joissa on nähty, ettei suosituksia suurempien D-vitamiiniannosten monivuotisella käytöllä ole merkittävää vaikutusta sydän- ja verisuonitautien tai syöpien ilmaantumisen riskiin, jos elimistön D-vitamiinitila on jo valmiiksi hyvä.

Yliopiston tiedotteessa muistutetaan, että D-vitamiinin saannin turvaaminen vitamiinilisiä käyttämällä on edelleen suositeltavaa varsinkin talviaikaan, jos ruokavaliossa on vain vähän D-vitamiininlähteitä, kuten kalaa, nestemäisiä maitovalmisteita tai kasvirasvalevitteitä.

Aikuisväestölle suositellaan 10 mikrogrammaa/vrk D-vitamiinilisää, 75-vuotta täyttäneille suositus on 20 mikrogrammaa/vrk.

Suomessa väestön keskimääräinen D-vitamiinin saanti on 2 000-luvun alkupuolelta lähtien lisääntynyt muun muassa kasvirasvalevitteiden ja nestemäisten maitovalmisteiden D-vitamiinitäydennyksen ja lisääntyneen D-vitamiinilisien käytön johdosta.